דרש יוסי מעוני בבית הכנסת בטבריה את הפסוקים
" שִׁמְעוּ זֹאת הַכֹּהֲנִים וְהַקְשִׁיבוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל וּבֵית הַמֶּלֶךְ הַאֲזִינוּ
כִּי לָכֶם הַמִּשְׁפָּט כִּי פַח הֱיִיתֶם לְמִצְפָּה וְרֶשֶׁת פְּרוּשָׂה עַל תָּבוֹר: (הושע ה', א')
"שִׁמְעוּ זֹאת הַכֹּהֲנִים" –
טוען הנביא – למה אין אתם עוסקים בתורה ?
הרי נתתי לכם עשרים וארבע מתנות כהונה (מספיק מזון ),
על מנת שתשבו ותלמדו תורה.
ענו לו הכהנים : לא נתת לנו כלום
(בני ישראל לא מביאים לנו את מה שבקשת מהם)
המשיך ר' יוסי לדרוש :
לכן נאמר : "והקשיבו בית ישראל"
– מדוע אינכם נותנים את מה שנצטוויתם בהר סיני ?
ענו לו : המלך וביתו (הנשיא ומשפחתו ) לוקחים הכול.
המשיך ודרש את הפסוק : "ובית המלך האזינו כי לכם המשפט",
בית המלך אחראי לקיום משפט הכוהנים – ואתם גוזלים אותם ?!
לכן עתיד אני לישב עמכם בדין
לאבדכם מן העולם.
שמע רבי יודן הנשיא וכעס,
פחד יוסי מהנשיא וברח .
באו ר' יוחנן וריש לקיש לפייס את הנשיא
אמרו לו : אדם חשוב הוא!
שאל אותם : וכי כל מה שאשאל אותו יענה לי? אמרו לו: כן !
בא יוסי בפני הנשיא. שאל ר' אותו הנשיא :
מה פירוש הכתוב 'כי זנתה אמם' (הושע ב'),
וכי שרה זונה ?
ענה לו: 'כבת כן אמה', ועל שקלקלו הבנים מזלזל באמם,
'כאמה בתה',
'כדור כן הנשיא', 'כנשיא כן הדור'
כמו הגינה כך הגנן
אמר להם רבי יהודה נשיאה, לר' יוחנן וריש לקיש:
לא רק שזלזל בי ,שלא בפני , פעם אחת
הרי עכשיו שב ומזלזל בי בפני.
חזר ובא שוב יוסי אל בית הנשיא:
שאל הנשיא: מה פירוש (יחזקאל יב')
'הנה כל המושל עליך ימשול לאמור כאמה בתה',
וכי לאה אימנו היית זונה, ( חז"ל דרשו שדינה זינתה עם שכם
ענה לו : היות וכתוב 'ותצא לאה לקראתו'
ולשון זו 'ותצא' נאמר גם לגבי דינה, (כלומר האם גרמה לבת לצאת).
כך גם הנשיא גורם לעמו לנהוג כלפי הכוהנים
וזו אחריותך.
גירסה חלופית לגבי המשך הסיפור
בערב עלה, בא ריש לקיש לשאול בשלום הנשיא ולפייסו
אמר ריש לקיש:
צריכין אנו להחזיק טובה לאומות העולם
שהן מכניסין מימסין לבתי תיאטריות וקרקסיות שלהם ומשחקים בהם
שלא יהו יושבין ומסיחין אילו באילו.
(כלומר : ריש לקיש אמר לנשיא: יש ללמוד ממנהגם של אומות העולם
שמאפשרים את הצחוק כנגד השלטונות. ואילו אתה כועס, מקפיד על יוסי ממעון בשל דרשתו)
בהמשך הסיפור , אחרי המפגש השני שבו תקף יוסי ממעון את הנשיא
מסופר שאמר לו ריש לקיש:
עד עתה לא סיימתי לפייס את הנשיא מדרשתך הראשונה
ואתה מוסיף פגיעה נוספת ?
עיקרו של דבר "הנה כל המושל עליך ימשול" מהו ?
ענה יוסי ממעון :
אין פרה נגחנית עד שאימה בעטנית,
אין אישה זונה עד שביתה תהא זונה.
(ירושלמי סנהדרין פרק ב ה"ו)